wehl.doetinchem.arnhem

EMOTIES & STRESS

DE ECHTE OORZAAK VAN STRESS EN 5 FOUTEN DIE STRESS VERERGEREN

CONTROLE VERLIEZEN

Wanneer je controle verliest, je emoties niet kunt bedwingen, jezelf niet meer herkent en niemand je begrijpt, kun je je behoorlijk onzeker gaan voelen.

Daardoor kun je misschien moeilijk keuzes maken, twijfel je aan eigen beslissingen, doe je wat anderen zeggen, denk je veel na, ben je onrustig, snel geïrriteerd en uitgeput. Misschien heb je jezelf zelfs niet meer in de hand en reageer je zo heftig, dat je daar zelf van schrikt.

Maar wees niet bang. Je bent niet gek aan het worden. Emotionele problemen zijn symptomen van stress en overbelasting.

r

WAT IS STRESS?

Steeds meer mensen hebben last van stress. Daarom vertel ik je in dit artikel over het mechanisme achter stress. Wanneer je het begrijpt, stop je fouten te maken die stress alleen maar verergeren.

Stress put ons geestelijk en lichamelijk uit. Hoge eisen, verwachtingen van anderen en zich continu moeten aanpassen, resulteren in een constante staat van paraatheid. Daardoor sta je als het ware altijd aan, voel je je gehaast, opgejaagd en gespannen.

Het resulteert uiteindelijk in vermoeidheid, slapenloosheid, piekeren en algehele onrust. Als je daarbij ook nog last krijgt van lichamelijke klachten, zoals hoofdpijn, buikpijn en vermoeidheid, ben je al stress voorbij en ga je richting overspannenheid en burn-out.

 

HOE GA JE OM MET STRESS?

Wanneer kruidenthee, mindfulness en minder werken niet helpt, stappen we naar de dokter. We hopen een verklaring te vinden voor onze lichamelijke klachten. Maar het bloedonderzoek ziet er keurig uit. Op dat moment krijg je het idee dat je je aanstelt. En het enige advies dat je van je huisarts krijgt, is waarschijnlijk ‘Doe maar rustig aan.’ En zo ben je terug bij af.

Maar stress is geen aanstellerij. Veel van mijn cliënten voelen zich schuldig en schamen zich daarvoor. Ze denken dat ze zwak zijn, slap en waardeloos. Ze vragen zich af:

 

WAT GEBEUR ER MET MIJ?

DE ECHTE OORZAAK VAN STRESS

Uit mijn ervaring blijkt dat stress terug te brengen is tot één oorzaak. Het programma. Ja, je leest het goed. We zijn geprogrammeerd door onze ervaringen en mensen uit onze omgeving.

Er zijn drie programma’s en misschien herken je jezelf in één daarvan of misschien in alle drie:

◾ Altijd Alles Alleen

◾ Anderen Eerst

◾ Perfect

Hoewel we willen geloven dat we rationele wezens zijn en dat we bewuste keuzes maken, verloopt 95% van alles wat we denken, voelen en doen automatisch. We functioneren dus als het ware op de automatische piloot.

Heb je misschien ook het idee dat je telkens hetzelfde soort mensen en problemen aantrekt? Dit is het bewijs dat het programma actief is.

Wanneer je altijd alles alleen doet, dan vraag je nooit om hulp, vind je dat je het zelf beter kunt, vertrouw je anderen niet, heb je het idee dat je er niet bij hoort en word je snel boos.

Wanneer je eerst aan anderen denkt, dan cijfer je jezelf weg, voel je je verantwoordelijk, weet je niet wie je bent en wat je wilt, vermijd je conflicten, voel je je waardeloos en verdrietig.

Wanneer je altijd alles perfect wilt doen, dan doe je altijd je best, ben je nooit tevreden met het resultaat, heb je last van faalangst en uitstelgedrag, leg je de lat voor jezelf en anderen hoog en ben je bang dat je door de mand valt.

HET GEVOLG VAN STRESS

Omdat stress het rationeel denken uitschakelt, handelen we in tijden van stress vanuit onze gewoontes. Dat betekent dat het programma het van ons overneemt. Daardoor reageren we altijd op dezelfde manier, bijvoorbeeld:

◾ We houden ons mond bij een dreigend conflict.

◾ We trekken ons terug.

◾ We proberen het zelf op te lossen.

Omdat het programma ons ertoe aanzet om telkens dezelfde gedragingen te herhalen, worden ze alleen maar bevestigd en versterkt. Hoe langer je op dezelfde manier reageert, hoe groter het probleem uiteindelijk wordt.

Helaas zijn de meesten van ons zich niet bewust van het programma. Daarom proberen we stresssymptomen te bestrijden. Daarmee hopen we dat stressklachten overgaan. Vandaar dat ik nu fouten wil bespreken, die de meesten maken.

WE REAGEREN ALTIJD OP DEZELFDE MANIER

FOUT 1: POSITIEF DENKEN

Wanneer je in je hoofd gedachten hoort, zoals:

◾ ‘Ik kan het niet.’

◾ ‘Ik schiet vol.’

◾ ‘Ik val door de mand.’

ben je misschien geneigd om negatieve gedachten te bestrijden met positief denken.

Uit een Amerikaans onderzoek blijkt echter dat je juist meer last krijgt van negatieve gedachten wanneer je ze bestrijdt.

De reden daarvan is dat 70% van onze gedachten per definitie negatief is. Dat is evolutionair bepaald. Om te kunnen overleven moeten we gevaren kunnen herkennen.

Daarom zijn onze hersenen continu op zoek naar problemen. Dit is normaal en het gebeurt automatisch.

Door negatieve gedachten te bestrijden met positieve gedachten, blijven we in gevecht met onszelf. En dat put uit. En hoe minder energie je hebt, hoe vatbaarder je bent voor negativiteit.

 

FOUT 2: MEDITEREN

Wanneer je begint met mediteren, hoop je een leeg hoofd te krijgen. Je hoopt uiteindelijk rust te ervaren, wanneer de gedachtestroom stopt.

Helaas houden onze hersenen niet van leegte en blijven gedachten produceren. Hoe harder je je best doet om niet te denken, hoe meer gedachten er verschijnen.

Daardoor kan mediteren averechts werken. In plaats van te ontspannen, raakt je alleen nog meer gestrest.

 

ONZE HERSENEN BLIJVEN GEDACHTEN PRODUCEREN

FOUT 3: EMOTIES ONDERDRUKKEN

Velen van ons hebben geleerd dat we sterk moeten zijn. Daarom doen we er alles aan om emoties te onderdrukken. We mogen niet laten zien dat we zwak zijn. Want controleverlies is het ultieme teken van zwakte.

Dus we houden ons in. We zeggen niet wat we denken. We gaan met anderen mee.

Als gevolg daarvan cijferen we ons weg, stellen we geen grenzen en lopen anderen over ons heen.

Het resultaat daarvan is dat emoties zich blijven opstapelen. Daardoor ontploffen we juist op het minst gepaste moment.

FOUT 4: MENSEN EN SITUATIES VERMIJDEN

Wanneer bepaalde mensen en situaties stress bij je veroorzaken, ben je misschien geneigd om ze te vermijden.

Op korte termijn geeft dat rust. Even hoef je niets. Niemand wil iets van je en in je eentje hoe je niet meer te doen alsof.

Maar op lange termijn raak je steeds meer geïsoleerd en onzeker. Daardoor wordt elke confrontatie met moeilijke mensen en situaties zwaarder en de angst die je voelt steeds groter.

 

VERMIJDING VERGROOT ANGST

FOUT 5: IK BEN EENMAAL ZO

Wanneer je van alles hebt uitgeprobeerd en niets helpt, kun je gaan geloven, dat je eenmaal zo bent. Dat moeilijke gedachten en emoties bij je horen, dat dit je lot is en dat je daar niets aan kunt doen.

Daardoor praat je jezelf alleen maar de put in, zoek je geen hulp en zie je het leven als een reeks van tegenslagen.

Door gedachten serieus te nemen en ze als waarheden te beschouwen, ontnemen we ons de kans op een waardevol en voldaan leven.

Wanneer we onze problemen niet kunnen oplossen, schamen we ons daar vaak voor. Daardoor bouwen we een muur om ons heen, zetten we een masker op en voeren we een toneelstukje op, zodat anderen ons niet kunnen kwetsen. We willen niet dat anderen ons zielig, zwak en aanstellerig vinden.

Dat versterkt alleen maar het gevoel van onrust, onzekerheid en machteloosheid. Het resultaat daarvan is: oppervlakkige relaties, weinig begrijp, eenzaamheid en depressieve gevoelens.

Dat is triest want er zijn effectieve technieken voor het omgaan met moeilijke gedachten, emoties, mensen en omstandigheden.

 

ZO VERMINDER JE STRESS

Stress kun je niet vermijden, maar wel verminderen. En nu vraag je je misschien af HOE?

Wanneer je lange tijd last hebt van stress, onzekerheid en twijfels, is het misschien moeilijk om dat te geloven. Maar de moderne psychologie kent uitstekende therapieën om met stress te leren omgaan.

Dat zijn:

◾ ACT Acceptance and Commitment Therapy

◾ IEMT Integral Eye Movement Therapy

◾ Geweldloze communicatie

Binnen slechts 10 sessies kun je leren omgaan met het programma, zodat je controle krijgt over het programma en niet het programma over jou.

1 sessie per twee weken gedurende 5 maanden is voldoende om grip te krijgen op je leven.

In het volgende artikel vertel ik je over een bijzondere methode die mijn cliënten helpt, zich niet gek te laten maken door stress. Je leest ook het verhaal van Mark die de baas is geworden over zijn gedachten en emoties.

 

Neem contact met mij op en maak een afspraak voor een gratis kennismakingsgesprek.

Dit gesprek duurt 20 minuten, is telefonisch en vrijblijvend.  

Bel 06-20 59 20 11 of mail naar info@dpssimply.nl 

 

Ik ben erkend registertherapeut voor stress, overspannenheid en burn-out en therapie bij mij wordt gedeeltelijk vergoed door zorgverzekeraars uit de aanvullende verzekering.

Je hebt geen verwijsbrief nodig van je huisarts en je eigen risico blijft intact.

Ik ben Dagmara Peters – psychosociaal therapeut voor stress, overspannenheid en burn-out. Tevens ben ik ervaringsdeskundige.

Ik help jongvolwassenen met een druk hoofd en rusteloze 40-tigers met een drukke baan en een druk gezinsleven.

Ik geloof dat je niet altijd invloed hebt op wat er om je heen gebeurt maar je hebt wel altijd invloed hoe je erop reageert. Ik kan je helpen om regisseur te worden van je leven in plaats van alleen een rol in andermans leven te spelen.

Neem dus contact met mij op en zet de eerste stap naar meer grip op je leven.

Bel 06-20 59 20 11 of mail naar info@dpssimply.nl