Effectief communiceren 

Leer effectief communiceren zodat je niet meer met je mond vol tanden hoeft te staan. Hoe vaak gebeurt het niet dat je geen antwoord hebt op wat een ander zegt? Je wordt bekritiseerd, gekleineerd of misschien zelfs vernederd en je zegt daar niets op. Je laat het toe want je blokkeert. Je klapt helemaal dicht. Terwijl je van binnen kookt en van alles uit zou willen schreeuwen, sta je als verlamd. Je krijgt een black-out en je weet niet wat je moet zeggen.

Stress verminderen

De reden dat je dichtklapt is stress. Wanneer ons lichaam last heeft van stress, bereidt het zich voor om te vechten of te vluchten. Het bloed uit je hoofd stroomt dan naar je armen en benen. Daardoor zit er te weinig zuurstof in je hersenen en je rationele denken wordt uitgeschakeld. De eerste stap naar effectief communiceren is dus stress verminderen. Doe ademhalingsoefeningen om weer rustig te worden.

Gesprekstechnieken

Dichtklappen is zwijgen. En zwijgen is de slechtste gesprekstechniek die je kunt inzetten in stressvolle situaties. Dat komt omdat je dan de indruk wekt, dat het jou niets interesseert. 

Misschien heb je in het verleden geprobeerd om je mond te openen maar de ander heeft die weer snel gesnoerd. Je bent bang dat het deze keer ook zal gebeuren. Je hebt al genoeg verwijten gehoord en je wilt er geen meer bij. Daarom zeg je niets. Je vreest dat je toch niet kunt winnen.

Communicatie vaardigheden

Niets zeggen helpt je niet verder. Langzamerhand zal je steeds meer schaamte en schuldgevoel ontwikkelen. Je laat dingen toe. Je verdedigt je niet. Je voelt je zwak en machteloos. Geen wonder dat de stress toeneemt. Wanneer zowel praten als zwijgen niet leiden naar effectief communiceren, wat dan wel? Wat dacht je van luisteren?

Luisteren

Luisteren is de simpelste en de beste gesprekstechniek. Verwar luisteren niet met zwijgen. Zwijgen is een passieve vaardigheid terwijl luisteren juist heel actief is. Het moeilijkste aan luisteren is echter dat je je aandacht op een ander moet richten, terwijl je zelf om aandacht schreeuwt. 

Empathie

Zich in een ander verplaatsen. Je wilt graag je punt maken en vertellen wat je allemaal niet vindt en ik vraag je om empathie. Wat moet dat? Empathie is een tussenstation. Wanneer je een ander aandacht geeft, ben je niet bezig met jezelf. Dankzij deze switch, zul je nooit meer met je mond vol tanden staan en je zult altijd antwoord hebben op wat een ander zegt. 

Voordelen van effectief communiceren

Wanneer je effectief communiceert – dat wil zeggen: luistert – leer je de ander beter kennen. Je komt in contact met je gesprekspartner zonder je in eerste instantie kwetsbaar op te moeten stellen. Door te luisteren zorg je er juist voor dat de ander zich kwetsbaar opstelt. Jij bent niet meer degene die zwak is. Door op de juiste manier te communiceren verzwak je juist de ander waardoor jullie relatie evenwichtiger wordt. Jullie worden gelijkwaardig. Uiteindelijk krijg je een waardevolle relatie met respect, openheid en aandacht voor elkaar.

Luisteren. Hoe doe je dat?

Hoe kun je laten zien dat je luistert? Niet door je mond te houden en alleen te knikken. Luisteren is een actieve bezigheid. Hier volgen 3 tips die je kunt gebruiken:

  1.   Herhaal wat een ander zegt.

Dit is de makkelijkste gesprekstechniek die je kunt gebruiken. Je hoeft zelf niets te verzinnen. Herhaal gewoon wat een ander zegt met een vraagteken op het eind en wacht geduldig op zijn/haar reactie. Die komt zeker. De meeste mensen kunnen niet tegen stiltes en wanneer ze zich niet bedreigd voelen, antwoorden ze.

  1.     Vraag “Wat bedoel je?”

Vaak praten mensen zo vaag dat je ze niet eens kunt volgen. Je interpreteert de        antwoorden van anderen in de hoop dat je zult begrijpen wat ze bedoelen. Goede communicatie is niet luisteren naar wat iemand zegt, maar naar wat die bedoelt. Soms is dat best lastig. 

Wanneer het antwoord van jouw gesprekspartner niet concreet genoeg is (je kun je daar geen beeld van maken), vraag dan: “Wat bedoel je concreet?” Deze vraag voorkomt misverstanden en zorgt ervoor dat jullie hetzelfde voor ogen hebben. 

  1.     Vraag “Wat heb je nodig?”

Deze vraag zorgt voor meer diepte in het gesprek. Wanneer je deze vraag stelt, ontdek je het ware probleem. Mensen worden niet boos of teleurgesteld omdat je iets wel of niet doet maar omdat ze niet krijgen wat ze nodig hebben. Vraag dus: “Wat heb je nodig?”

Effectief communiceren

Luisteren is natuurlijk slechts één van vele gesprekstechnieken. Wil je meer gesprekstechnieken leren, zodat je je nooit minder voelt, altijd een antwoord paraat hebt en niet meer over jezelf laat lopen, schrijf je in voor Tips & Tools en ontvang direct een stappenplan Beter Communiceren met Geweldloze Communicatie. Voor bedrijven heb ik een Training Communicatie.

Vragen?

Ik ben dol op vragen, dus stel ze gerust als reactie op dit artikel. Wil je meer weten of een afspraak maken voor een kosteloos consult, bel 06-20592011 of mail naar info@dpssimply

Ik ben Dagmara Peters – psychosociaal therapeut, coach persoonlijke ontwikkeling en trainer communicatie. Ik help hardwerkende professionals met emotionele problemen, zoals stress, onzekerheid en burn-out om weer grip te krijgen op hun leven. Want als je geen grip hebt op je leven, dan leef je niet, dan word je geleefd.

Ik geloof dat je niet altijd invloed hebt op wat er om je heen gebeurt maar je hebt wel altijd invloed hoe je erop reageert. Ik kan je helpen om regisseur te worden van je leven in plaats van alleen een rol in andermans leven te spelen.

Neem dus contact met mij op en zet de eerste stap naar meer grip op je leven. Het kennismakingsgesprek is kosteloos en verplicht je tot niets.

Ik ben erkend registertherapeut en therapie bij mij wordt vergoed door zorgverzekeraars uit de aanvullende verzekering en je hebt geen verwijsbrief nodig van je huisarts.

LinkedIn
Facebook
Twitter
Follow by Email