wehl.doetinchem.arnhem

communicatie training

communicatie training voor bedrijven en particulieren. mensen kun je niet veranderen maar je kunt ze beÏnvloeden. ontdek hoe dat kan.

COMMUNICATIE TRAINING

WEHL.DOETINCHEM.ARHEM

Communicatie training voor drukke managers die graag meer controle willen hebben.

Wanneer mensen niet doen wat je wilt, zich niet aan de afspraken houden en je negeren, kun je je behoorlijk gefrustreerd voelen.

Communicatie training helpt je om je negatieve emoties te beheersen en in contact te komen met een ander zodat jullie elkaar beter begrijpen en meer voor elkaar willen doen.

Het resultaat daarvan is wederzijds begrip, respect en samenwerking.

Dagmara Peters stress overspannenheid burn-out therapeut coach

het probleem

Wanneer anderen niet doen wat ze horen te doen, er de kantjes vanaf lopen als niemand kijkt en niet naar je luisteren, kun je van binnen gaan koken. Daarom is het niet gek, dat je misschien controle verliest en ontploft.

Merk je ook dat dingen van buitenaf veel invloed op je hebben? Misschien word je daardoor ongeduldig, kortaf en trek je je terug? En wanneer je thuis je frustraties op je partner en kinderen afreageert, zit het jou vast heel hoog.

Relatieproblemen zijn vaak het gevolg van communicatieproblemen op het werk. Wanneer je ook nog merkt dat er bij jullie thuis steeds vaker beschuldigingen en verwijten te horen zijn, dan is er echt iets aan de hand.

DOEL

communicatie training

Het doel van de communicatie training is:

◾ effectief en respectvol communiceren

◾ een werkrelatie opbouwen en onderhouden

◾ elkaar begrijpen en op elkaar kunnen rekenen

◾ duidelijkheid en stabiele relaties

◾ samenwerken in plaats van alles alleen te moeten doen

◾ niet laks maar betrokken

◾ geen beschuldigingen, verwijten en kritiek meer maar verbondenheid en begrip

Dagmara Peters stress overspannenheid burn-out therapeut coach

AANDACHT VOOR EFFECTIEVE COMMUNICATIE

Aandacht is het toverwoord. Zelf was ik niet zo goed in aandacht geven. Ik ging ervan uit dat alles vanzelfsprekend was. Dat anderen weten wat ik denk. Toch heb ik gedurende mijn carrière ontdekt, dat aandacht het toverwoord is als het gaat om relaties.

Misschien denk je nu dat je niet zo goed bent in complimenten geven. En daar gaat het helemaal niet om. Er zijn betere manieren om aandacht te geven dan complimenten. Daar heb je gesprekstechnieken voor nodig.

volgen en leiden

Problemen in de communicatie ontstaan wanneer we meer met onszelf bezig zijn dan met een ander. We nemen dingen te snel aan. We verwachten en worden teleurgesteld.

Terwijl wanneer je iemand wilt beïnvloeden, moet je eerst bereid zijn om beïnvloed te worden. Om te kunnen leiden, moeten we eerst leren volgen.

Daarom bestaat de communicatie training uit twee delen: volgen en leiden.

WAT LEER JE?

communicatie training

volgen

aandacht geven, relatie opbouwen & onderhouden

  • verbale en non-verbale communicatie

Je leert bij een ander het gevoel te creëren dat jullie op dezelfde golflengte zijn. Dat doe je door te spiegelen met je lichaam, gebaren, mimiek, stem en woorden.

  • actief luisteren

Je gesprekspartner voelt zich gehoord, omdat je interesse toont en actief luistert. Dat doe je door open vragen te stellen, te herhalen wat iemand zegt en door het samen te vatten.

  • empathie

Je gesprekspartner voelt zich begrepen omdat je zijn of haar gevoelens en behoeften benoemt. Daardoor voelen mensen zich begrepen en vertrouwen je sneller. En alleen wanneer iemand jou vertrouwt, is hij bereid om iets voor jou te doen.

 leiden

omgaan met weerstand & rustig blijven in moeilijke situaties

◾ RET EN ACT

Belemmerende overtuigingen leveren stress op. Wanneer je gelooft dat je altijd gelijk hebt en dat mensen altijd moeten doen wat je wilt, kun je gefrustreerd raken. Dankzij RET (Rationeel Emotieve Therapy) en ACT (Acceptance and Commitment Therapy) leer je omgaan met je negatieve emoties en gedachten en word je stress de baas.

◾ geweldloze communicatie

Geweldloze communicatie helpt je duidelijk te communiceren zonder anderen te kwetsen. Bij moeilijke gesprekken laat je je niet sturen door je emoties maar je blijft bij de feiten. Daardoor laat je je niet uitdagen door een ander.

Geweldloze communicatie helpt je ook met weerstand om te gaan. Achter beschuldigingen en kritiek ontdek je iemands pijn en behoeften. Dat zorgt voor meer vertrouwen en verbondenheid.

◾ transactionele analyse

Ontdek hoe je communiceert. Als een ouder, een volwassene of een kind? Leer verschillende communicatiestijlen kennen en hoe ze het gesprek beïnvloeden. Als ouder ben je kritisch en creëer je weerstand. Als volwassene ben je zakelijk en heb je geen empathie. Als kind denk je niet aan de toekomst. Herken en pas de juiste communicatiestijl toe afhankelijk van de situatie.

 

COMMUNICATIE TRAINING VOOR MEER VERBONDENHEID

Communicatie training helpt je om mensen aan je te binden. Wanneer anderen jou beter leren kennen, hebben ze ook meer begrip voor je en willen ze meer voor je doen. Ook thuis merk je dat het gezelliger wordt en dat jullie meer met elkaar praten.

Het enige wat mensen echt nodig hebben, is zich bijzonder voelen. En we voelen ons over het algemeen niet bijzonder. Als je weet, hoe je mensen echt aandacht geeft en interesse toont, merk je hoe ze veranderen.

Dagmara Peters stress overspannenheid burn-out therapeut coach

TRAINER COMMUNICATIE

Ik ben Dagmara Peters – psychosociaal therapeut voor stress, overspannenheid en burn-out, coach persoonlijke ontwikkeling en trainer communicatie.

Ik heb ruim 20 jaar ervaring als docent en sinds 15 jaar verzorg ik zakelijke trainingen.

Ik heb psychologie en communicatie gestudeerd. Maar daarvoor was ik helemaal niet zo goed in communicatie.

Ik liet me eerder beïnvloeden dan dat ik anderen beïnvloedde. Ik draaide me om en liep letterlijk weg toen ik kritiek hoorde. Ik zei nooit waar ik me aan stoorde en ontplofte toen de maat vol was. Ik zei dingen waar ik achteraf spijt van had.

Gelukkig heb ik geleerd dat het ook anders kan. Daarom heb ik sinds 20 jaar een harmonieuze relatie en trouwe klanten sinds 2007.

10.000 gesprekken

12 jaar lang werkte ik als tolk. Ik tolkte bij ruim 10.000 gesprekken voor managers, advocaten, politieagenten, rechters, leraren, huisartsen, specialisten, psychologen en psychiaters.

Volgens mij Ik heb alles al gehoord wat fout kan gaan in een gesprek. En ik weet hoe je dat kunt voorkomen.

VOORBEELDEN UIT DE PRAKTIJK

Als trainer werk ik met voorbeelden en situaties uit de praktijk. Jouw ervaringen en verhalen vormen de inhoud van de training. Alle technieken leg ik simpel uit. Zelfs een kind begrijpt het.

Het zijn ook simpele technieken, zoals bijv. één vraag tegelijkertijd stellen, geen vragen met ‘waarom’ beginnen en tot 10 tellen wanneer je niet meteen een antwoord krijgt. Samen oefenen we de nieuwe communicatieve vaardigheden en gesprekstechnieken.

Als je naar huis gaat, heb je echt het idee dat je iets hebt geleerd!

RESULTAAT VAN DE COMMUNICATIE TRAINING

  • Mensen vermijden je niet meer. Ze gaan gesprekken met je aan. Ze praten open over hun gevoelens en behoeften omdat jij daar ook open over praat.
  • Mensen vertellen jou niet de hele waarheid alleen wanneer ze jou niet vertrouwen. Nu je consequent op dezelfde manier communiceert, ben je voorspelbaar. Voorspelbaarheid zorgt voor rust. Je bent ontspannen en daardoor kun je ook anderen ontspannen.
  • Mensen voldoen aan je verzoeken omdat je weet hoe je dingen moet vragen en delegeren. Eindelijk begrijpen ze je en jullie band versterkt zich.
  • Ook reageren mensen boos, blijf jij rustig. Je laat je niet uitdagen en je weet ze te kalmeren.
  • Je begrijpt anderen en zij begrijpen jou. Je weet op een beeldende manier uit te leggen wat je bedoelt. Zelfs een kind begrijpt je. Je checkt ook altijd of een ander jou goed heeft begrepen.
  • Je relatie met klanten, medewerkers, collega’s, kinderen en partner bereikt een andere dimensie. Je ervaart meer openheid, verbondenheid en begrip.

JE BENT GEEN DICTATOR MEER MAAR EEN ECHTE LEIDER