Genieten van het leven

Je hebt alles wat je hart begeert: een gezin, een mooi huis, een leuke baan, goede vrienden en aardige buren, je gaat op vakantie en je doet leuke dingen en toch kun je niet genieten van het leven. Je ziet dat anderen gelukkig zijn, altijd met een glimlach en lekker relaxed. Hoe doen zij dat? Waarom kun jij dat niet? Wat mis je en wat heb je nodig om ook van het leven te kunnen genieten?

Perceptiefout

Perceptiefout is een denkfout. Dat wat je ziet, hoeft niet waar te zijn. Jouw beeld van de werkelijkheid is namelijk vertekend en subjectief. Je hersenen filteren informatie die binnenkomt en vormen zich op basis van onvolledige informatie een beeld van de werkelijkheid. Daardoor is het gras bij de buren altijd groener. Je ziet niet wat er in hun hoofd omgaat, wat voor zorgen ze hebben en hoe ze zich in de werkelijkheid voelen.

Mindfulness en meditatie

Misschien heb je geprobeerd om geluk te vinden in mindfulness, meditatie of yoga. Misschien probeerde je om een weekendje weg te gaan of vaker buiten de deur te eten en op deze manier te genieten. Helaas werkt dat vaak niet wanneer je niet weet wat genieten is en hoe je het kunt bereiken.

Genieten is het resultaat

Je zult nooit kunnen genieten wanneer jouw doel ‘genieten’ is. Genieten kan namelijk nooit een doel op zich zijn omdat het niet concreet is. Iets wat niet concreet is, kun je nooit bereiken. Want hoe zou je ‘genieten’ omschrijven zodat iemand dat kan tekenen? Onmogelijk. Genieten is het resultaat van een zintuigelijke ervaring. Genieten is een gevoel en gevoelens creëer je door je behoeften te vervullen.

Wat heb je nodig?

Wat zijn jouw behoeften? Wat heb je nodig? Wat zijn jouw voorwaarden voor een gelukkig leven? Is dat vrijheid, zekerheid, gezelligheid of misschien spanning? In de tips&tools kun je een overzicht met behoeften (waarden) downloaden.

Jouw behoeften zijn het fundament van jouw leven en geven jouw houvast op momenten van twijfel. De weg naar het genieten van het leven begint dus met het vaststellen van jouw behoeften. Lees eerst Hoe schrijf je een persoonlijk statuut om dit te kunnen doen.

Concrete activiteiten

Wanneer je al weet wat je nodig hebt en wat belangrijk voor je is, bedenk bij elke behoefte (waarde) een concrete activiteit. Deze activiteit is jouw middel op weg naar genieten. Wanneer spanning belangrijk voor je is, zou bijv. bungy jumping een concrete activiteit zijn om deze behoefte te vervullen. Het is een rekensommetje:

behoefte + concrete activiteit = gevoel

Wat vind ik leuk?

Je weet niet of je iets leuk vindt, tot het moment dat je het uitprobeert. Normaal gesproken vinden we dingen leuk waar we goed in zijn. Wanneer je echter ergens mee begint, ben je daar niet meteen goed in. Dat kost tijd. Gun jezelf ook tijd en geef niet te snel op wanneer je iets niet meteen leuk vindt.

Genieten als een kind

Wat heb je in het verleden leuk gevonden? Was dat dansen, zingen, hardlopen of paardrijden? Wanneer je het toen leuk vond, vind je het nu waarschijnlijk nog steeds leuk. Denk ook even na wat het jou oplevert. Is dat avontuur, creativiteit, jeugdigheid, luchtigheid of iets anders. Wanneer je weet wat voor jou belangrijk is, kun je nog meer leuke dingen vinden die je doen genieten.

Verstand op nul

Je hebt je behoeften gevonden en activiteiten die je behoeften vervullen en toch blijft het genieten weg. Hoe kan dat? Misschien ben je in je hoofd te veel bezig met het verleden of de toekomst. Je denkt aan dingen die zijn gebeurd en hoe dat anders had kunnen zijn. Of ben je bezig met plannen, maak je je zorgen en probeer je een probleem op te lossen. Rust in je hoofd en in je lijf kun je bereiken met de juiste ademhaling. Lees daarom Stress verminderen met 1 simpele tip.

Coaching en therapie

Wanneer het jou niet lukt om in je eentje rust in je hoofd te krijgen en te leren genieten van het leven, is misschien coaching of therapie iets voor jou. Tijdens een telefonisch gesprek of een vrijblijvend kennismakingsgesprek vertel ik je daar graag meer over.

Vragen?

Ik ben dol op vragen, dus stel ze gerust als reactie op dit artikel. Wil je leren genieten, rust krijgen in je hoofd en je emoties onder controle houden? Maak een afspraak voor een kosteloos consult, bel 06-20592011 of mail naar info@dpssimply

Ik ben Dagmara Peters – psychosociaal therapeut, coach persoonlijke ontwikkeling en trainer communicatie. Ik help hardwerkende professionals met emotionele problemen, zoals stress, onzekerheid en burn-out om weer grip te krijgen op hun leven. Want als je geen grip hebt op je leven, dan leef je niet, dan word je geleefd.

Ik geloof dat je niet altijd invloed hebt op wat er om je heen gebeurt maar je hebt wel altijd invloed hoe je erop reageert. Ik kan je helpen om regisseur te worden van je leven in plaats van alleen een rol in andermans leven te spelen.

Neem dus contact met mij op en zet de eerste stap naar meer grip op je leven. Het kennismakingsgesprek is kosteloos en verplicht je tot niets.

Ik ben erkend registertherapeut en therapie bij mij wordt vergoed door zorgverzekeraars uit de aanvullende verzekering en je hebt geen verwijsbrief nodig van je huisarts.

LinkedIn
Facebook
Twitter
Follow by Email