Stoppen met piekeren

Je wilt stoppen met piekeren want je piekert je suf over je verleden of over de toekomst en je wordt gek van jezelf. Misschien heb je niet eens in de gaten dat je aan het piekeren bent. Vaak verwarren we piekeren met nadenken.

Je bent aan het piekeren omdat je tot een oplossing wilt komen of je gedachten op een rijtje wilt zetten. Maar piekeren leidt niet tot een oplossing of orde. Piekeren kan leiden tot:

Symptomen van piekeren

Lichamelijke klachten bij piekeren:

Piekeren over het verleden

Piekeren over negatieve ervaringen van vroeger is hopen op een beter verleden “Had ik maar …” Het leidt nergens toe. De feiten zijn zoals ze zijn. Je kunt ze niet veranderen. Wat je wel kunt veranderen is, hoe je daartegen aankijkt.

Het snelst kom je van je negatieve gedachten over het verleden af met Integral Eye Movement Therapy. Wanneer je je verleden hebt verwerkt, voel je je niet meer schuldig over wat je wel of niet hebt gedaan. Je zult ook anderen niet meer kwalijk nemen dat ze niet hebben gehandeld zoals jij dat graag wilde. Het resultaat van stoppen met piekeren over het verleden is rust in je hoofd en het gevoel van in control zijn.

“Vergeven is het loslaten van de hoop op een beter verleden.”

 Gerald Jampolsky

Piekeren over de toekomst

Wat gaat er gebeuren? Wat als …? Je wilt graag je toekomst creëren en voorkomen dat onheil geschiedt. Echter in plaats van iets te doen, ben je aan het piekeren. Geen enkel probleem los je op met piekeren. Problemen los je op door te doen. Piekeren houdt je juist tegen om actie te ondernemen. Het resultaat van stoppen met piekeren over de toekomst is in actie komen en je toekomst echt beïnvloeden.

Feiten over piekeren

  • 50% van de dingen waar je over piekert, gebeurt nooit 
  • 30% van de dingen waar je over piekert, is al gebeurd 
  • 12% van de dingen waar je over piekert, gaat over wat iemand anders van jou vindt 
  • 4% van de dingen waar je over piekert, ligt buiten je controle 
  • Bij 4% van de dingen waar je over piekert, heb je enige invloed op de uitkomst

Tips stoppen met piekeren

Misschien heb je al wat gedaan om te stoppen met piekeren, zoals:

  • Stoptechniek
  • Afleiding zoeken
  • Piekerkwartiertje
  • Ontspanningsoefeningen

Deze tips werken vaak niet omdat ze het piekergedrag onderdrukken. Onderdrukken is echter nooit een goede oplossing. Stoppen met piekeren doe je door je gedachten toe te laten, te filteren en los te laten.

Bij 4% van de dingen waar je over piekert, heb je enige invloed op de uitkomst.

Zo zet je je gedachten op een rijtje

Wanneer simpele tips om te stoppen met piekeren niet helpen, heb je een sterker middel nodig zoals de Eerste Hulp bij Piekeren. In slechts 4 stappen stop je met piekeren en zet je je gedachten op een rijtje.

Stap 1 – je gedachten opschrijven

Neem je gedachten onder de loep. Gedachten zijn een stem in je hoofd. Wat zegt die stem? Ga rustig zitten met een blad papier en schrijf elke gedachte die in je opkomt zonder die te beoordelen.

Stap 2 – je gedachten ordenen

Kies hier alleen gedachten over dingen waar je invloed op hebt en orden deze gedachten in categorieën, zoals werk, privé, gezondheid, financiën etc. Kies bij elke gedachte of die dringend/belangrijk of belangrijk/niet dringend is. Zijn er ook gedachten over dingen waar je geen invloed op hebt, dan laat je die staan.

Dringend en belangrijk betekent crisis. Dit is wat je als eerste wilt afhandelen. Crisis ontstaat wanneer je zaken die belangrijk zijn maar niet dringend verwaarloost. Daarom is langetermijndenken zo belangrijk. Het voorkomt stress.

Stap 3 – actie ondernemen

Planning. Zet bij elke gedachte in Stap 2 wat en wanneer je daar iets aan wilt doen en zet het in je agenda.

Stap 4 – je gedachten loslaten

Schrijf hier alle andere gedachten op waar je geen invloed op heb. Als je ergens niets aan kunt doen, dan kun je het beter loslaten. Stel je een lopende band naast je voor waarvan je het begin en het einde niet ziet. Zet elke gedachte die in je opkomt op deze band en laat die verdwijnen.

Je hebt geen invloed op je gedachten

Elke gedachte mag er zijn. Beoordeel je gedachten niet en onderdruk ze niet. Dat leidt juist tot weerstand en stress. Wanneer je gedachten niet meer als bedreiging ziet maar gewoon als product van jouw onbewuste geest – waar je geen invloed op hebt – worden ze niets meer dan afval dat je weggooit. Dankzij deze techniek maak je je hoofd leeg, zet je je gedachten op een rijtje en stop je voorgoed met piekeren.

Wil je ook orde scheppen in je gedachten, stoppen met piekeren en uiteindelijk grip krijgen op de chaos in je hoofd?

Download mijn Eerste Hulp bij piekeren.

Vragen?

Ik ben dol op vragen, dus stel ze gerust als reactie op dit artikel. Wil je stoppen met piekeren en orde scheppen in je gedachten? Misschien is dan psychosociale therapie iets voor jou. Wil je aan je motivatie en doelen werken, dan wil ik je coaching aanbevelen? Neem contact met mij op.

Maak een afspraak voor een kosteloos consult, bel 06-20592011 of mail naar info@dpssimply.nl

Ik ben Dagmara Peters – psychosociaal therapeut, coach persoonlijke ontwikkeling en trainer communicatie. Ik help hardwerkende professionals met emotionele problemen, zoals stress, onzekerheid en burn-out om weer grip te krijgen op hun leven. Want als je geen grip hebt op je leven, dan leef je niet, dan word je geleefd.

Ik geloof dat je niet altijd invloed hebt op wat er om je heen gebeurt maar je hebt wel altijd invloed hoe je erop reageert. Ik kan je helpen om regisseur te worden van je leven in plaats van alleen een rol in andermans leven te spelen.

Neem dus contact met mij op en zet de eerste stap naar meer grip op je leven. Het kennismakingsgesprek is kosteloos en verplicht je tot niets.

Ik ben erkend registertherapeut en therapie bij mij wordt vergoed door zorgverzekeraars uit de aanvullende verzekering, je hebt geen verwijsbrief nodig van je huisarts en je eigen risico blijft intact.

LinkedIn
Facebook
Twitter
Follow by Email