Ontdek je patroon en doorbreek het

Patronen bepalen ons leven. We zeggen ‘nee’ hoewel we ‘ja’ bedoelen. We lopen weg terwijl we contact zoeken. We willen ons ontwikkelen maar willen geen fouten maken. Het resultaat daarvan is dat we ons ellendig voelen, aan onszelf twijfelen en ons de put in praten.

 

Gelukkig kunnen we dit veranderen door onze automatische patronen te ontmaskeren. Wanneer we ontdekken waarom we doen wat we doen, kunnen we dit patroon doorbreken.

Daarmee nemen we regie over ons leven en krijgen we er meer grip op.

Wanneer we ontdekken waarom we doen wat we doen, kunnen we dit patroon 

 doorbreken 

 

tools voor meer grip op je leven

Patronen voelen goed

Onbewust doen we er alles aan om ons niet slecht te voelen. Daarom hebben we patronen ontwikkeld die ons daarbij helpen.

Patronen zijn het gedrag dat we onbewust inzetten wanneer we dreigen ons alleen, afgewezen of minder te voelen.

Patronen zijn leefregels en strategieën die ons leven bepalen.

Wat we doen, met wie we omgaan en waar we voor kiezen, komt voort uit deze patronen.

De enige functie van onze patronen is te voorkomen dat we ons slecht voelen.

3 patronen die ons leven bepalen

1. Altijd alles alleen

Wanneer ‘altijd alles alleen’ jouw patroon is, herken je je waarschijnlijk in dit gedrag:

  • Je bent met jezelf bezig
  • Je krijgt veel voor elkaar
  • Je vindt het moeilijk om in verbinding te komen of te blijven met anderen
  • Je neemt impulsieve beslissingen
  • Je vertrouwt alleen jezelf
  • Je bent graag alleen en je trekt je terug
  • Je wordt niet ontmoedigd door een teleurstelling, je begint gewoon opnieuw
  • Je denkt dat mensen je verlaten omdat je niet deugt
  • Je kiest ervoor om alleen te zijn zodat niemand je dan kan verlaten
  • Je voelt voornamelijk boosheid en machteloosheid
  • Dit patroon wil het gevoel voorkomen ‘Ik hoor er niet bij’
  • Je hebt behoefte aan sociaal contact, liefde en vriendschap. Je wilt erbij horen.

Bij deze groep horen vaak ondernemers.

2. Anderen eerst

Wanneer ‘anderen eerst’ jouw patroon is, herken je je waarschijnlijk in dit gedrag:

  • Je denkt in eerste instantie aan anderen en cijfert zichzelf weg
  • Je bent een pleaser en maakt het graag anderen naar hun zin
  • Je voelt je verantwoordelijk voor anderen
  • Je vermijdt graag conflicten en wilt de goede vrede bewaren
  • Je maakt je druk wat anderen van je vinden
  • Je weet niet wat je wilt, je vraagt naar adviezen en volgt ze op
  • Je voelt voornamelijk verdriet en hulpeloosheid
  • Dit patroon wil het gevoel voorkomen ‘Ik doe er niet toe’
  • Je hebt behoefte aan erkenning, waardering, gezien en gehoord worden

Bij deze groep horen vaak hulpverleners, ouders en soldaten.

3. Perfect 

Wanneer ‘perfect’ jouw patroon is, herken je je waarschijnlijk in dit gedrag:

  • Je doet altijd je best
  • Je bent nooit tevreden met het resultaat
  • Het moet altijd beter, mooier, sneller etc.
  • Als het niet perfect is, denkt misschien iemand dat je niet deugt
  • Je hebt last van faalangst en uitstelgedrag
  • Je bent gevoelig voor verslaving
  • Je houdt niet van oude en vieze spullen
  • Je werkt en traint hard
  • Je bent streng voor jezelf en voor anderen
  • Je legt de lat hoog
  • Je voelt voornamelijk angst en minderwaardigheidsgevoel
  • Dit patroon wil het gevoel voorkomen ‘Ik kan het niet’
  • Je hebt behoefte aan ontwikkeling, zelfverwerkelijking en het uiten van je creativiteit

Bij deze groep horen gewilde werknemers en sporters.

Hoe slechter we ons voelen, hoe meer we willen compenseren door dit patroon te gebruiken. Daarmee komen we juist in een vicieuze cirkel. Door deze patronen te gebruiken houden we het nare gevoel juist in stand.

Zo doorbreken we het patroon

We hoeven niet altijd te luisteren naar onze gevoelens en gedachten. Het feit dat we van ons zijn, betekent nog niet dat ze gelijk hebben.

Onze gevoelens en gedachten vloeien vaak voort uit onze automatische programma’s – onze overlevingsmechanismen.

Door altijd op de automatische piloot te functioneren, komen we steeds in dezelfde

problemen

We kunnen deze vicieuze cirkel doorbreken door nieuwe vaardigheden te leren en andere patronen te kiezen.

Altijd Alles Alleen

  • Leer samenwerken
  • Luister naar een ander
  • Doe wat een ander zegt

Nieuw patroon:

ik hou rekening met anderen

 

Anderen Eerst

  • Leer je grenzen aangeven
  • Leer voor jezelf opkomen
  • Wees ongehoorzaam

Nieuw patroon:

ik ben net zo belangrijk als een ander

Perfect

  • Maak fouten
  • Word milder voor jezelf
  • Ontspan

Nieuw patroon:

sommige dingen kan ik wel en andere niet

 

Het nieuwe patroon voelt niet goed

Het zal vast niet goed voelen om voor een nieuw patroon te kiezen. De reden daarvan is dat we iets anders gewend zijn. Ook anderen zullen vast niet blij zijn met ons nieuwe gedrag. Dat komt omdat ze ook iets anders van ons verwachten.

Nieuwe patronen kunnen dus in het begin voor een onprettig gevoel zorgen. Maar als we weten door te zetten, wennen wij en anderen aan ons nieuwe patroon. Daardoor krijgen we op de lange termijn meer energie, rust in ons hoofd, een betere relatie en vooral meer grip op ons leven.

Bron: “Het moet allemaal anders.” Jean-Pierre van de Ven

 

tools voor meer grip op je leven

Waarom is veranderen zo moeilijk? De rol van onze overtuigingen.

Lees meer over onze overtuigingen, hoe ze ontstaan en hoe je ze kunt veranderen. Download de ‘Zelfanalyse. In 5 stappen jezelf leren kennen’ in mijn Tools voor meer grip op je leven.

Waarom is veranderen zo moeilijk? De rol van onze overtuigingen.

Omgaan met je innerlijke criticus – tips

Lees over wat je innerlijke criticus is en je hem kunt sussen, zodat hij jou niet belemmert. Als je dat kunt, zul je meer durven en bereiken. Leer met hem om te gaan.

omgaan met je innerlijke criticus

Merk je ook dat je last hebt van belemmerende patronen? Wil je ze voorgoed doorbreken? Meld je dan aan voor een kortdurende psychosociale therapie of coaching persoonlijke ontwikkeling en krijg uiteindelijk grip op je leven. 

Je hoeft niet meteen te beslissen. Neem contact met mij op en maak eerst een afsprak voor een kosteloos intakegesprek.

Maak een afspraak

Neem contact met mij op en maak een afspraak voor een intakegesprek. Het telefonische intake van 20 minuten is vrijblijvend en kosteloos. De meeste zorgverzekeraars vergoeden psychosociale therapie vanuit de aanvullende zorgverzekering.

Bel 06-20 59 20 11 of mail naar info@dpssimply.nl 

Ik ben Dagmara Peters en ik help mensen grip te krijgen op hun leven.

Ik ben erkend psychosociaal therapeut voor stress, overspannenheid, burn-out, relatie- en communicatieproblemen, coach persoonlijke ontwikkeling en persoonlijk leiderschap en trainer communicatie en gesprekstechnieken.

Ik geloof dat als je ergens niet naar kunt kijken, dan moet je daar iets aan doen. We hebben niet altijd invloed op wat er om ons heen gebeurt maar we hebben altijd invloed op hoe we daarop reageren.

Misschien wil je ook iets veranderen maar je weet nog niet wat en hoe. Ik kan je erbij helpen. Neem dus contact met mij op en zet de eerste stap naar meer grip op je leven.

Ik ben erkend registertherapeut en therapie bij mij wordt vergoed door zorgverzekeraars uit de aanvullende verzekering, je hebt geen verwijsbrief nodig van je huisarts en je eigen risico blijft intact. Er zijn geen wachtlijsten en je kunt ook ’s avonds bij mij terecht.

voor meer rust, energie, een betere relatie

en meer grip op je leven

DPS Simply

Raphaëlstraat 1

7031 BA Wehl

info@dpssimply.nl

0314-325546

06-20592011

KvK 09170601

btw-id NL002438685B98

tools voor meer grip op je leven

5 gratis tools voor meer grip op je leven

MELD JE AAN!

Privacy Policy

Kijk nog even in je mail- of spambox om je aanmelding te bevestigen!