Doelen stellen en bereiken

Wat zou het gaaf zijn om deze keer je doelen wel te bereiken. Als we doelen stellen en deze niet bereiken, raken we ontmoedigd. Hoe vaker het gebeurt, hoe minder we proberen. Het gevaar ligt op de loer dat we uiteindelijk helemaal stoppen met doelen stellen omdat we niet meer geloven dat het nog zal lukken.

 

3 fouten bij het stellen van doelen:

1. Geen concreet doel

Het klinkt als een open deur maar vaak bereiken we onze doelen niet omdat ons doel niet concreet is. Bijv. ‘Ik wil gelukkig zijn.’ Dit doel is te vaag. Een concreet doel is een beeld. Is je doel ook te vaag, stel jezelf dan de vraag: Als ik van mijn doel een foto zou maken, wat zou ik dan zien?

2. Geen motivatie

Je wilt wel een doel bereiken maar je weet eigenlijk niet waarom. Wanneer je doel niet strookt met waarden die belangrijk voor je zijn (waar je bereid bent om voor te sterven), ga je je niet voldoende inspannen. De juiste motivatie helpt je om ’s ochtends vroeg uit bed te komen om aan je doel te werken. Heb je dat gevoel niet, dan heb je je ‘waarom’ nog niet gevonden.

Lees eerst … (persoonlijk statuut) om te ontdekken wat belangrijk voor je is in het leven. Wat levert dit doel je op als je het al hebt bereikt.

 

 Lees eerst:

“Hoe schrijf ik een persoonlijk statuut”

om te ontdekken wat belangrijk voor je is in het leven.

Wat levert dit doel je op als je het al hebt bereikt?

persoonlijk statuut

3. Geen plan

 

Je hebt een concreet doel geformuleerd. Je bent gemotiveerd. En nu? Als je alleen met ideeën in je hoofd blijft rondlopen, zul je snel overweldigd raken. Daarom is een plan een must. Haal die ideeën uit je hoofd, zet ze op papier en breng er orde in. Later vertel ik je hoe je dat kunt doen.

 

Mythes: sterke wil, discipline en luiheid

Sterke wil en discipline worden zwaar overschat als het om doelen gaat. Vaak maken we ons wijs dat we ons doel niet kunnen bereiken omdat we het ons aan een sterke wil of discipline ontbreekt.

Sterke wil

Sterke wil is als de accu van je telefoon. ’s Ochtends vol en ’s avonds bijna leeg. Sterke wil is niets anders dan je levensenergie. Hoe fitter en energieker je bent, hoe meer je voor elkaar krijgt. Het loont zeker om je levensenergie te verhogen. Vooral als je hoog sensitief bent, kan je energie snel op zijn.

Anderzijds is het ook belangrijk om je acties te plannen op tijdstippen wanneer je de meeste energie hebt.

Lees ook … (Tony) over mijn zoektocht naar meer energie en wat mij uiteindelijk heeft geholpen.

Discipline

Discipline is niets anders dan het resultaat van een gewoonte. Wanneer je iets vaak genoeg hebt herhaald, ben je dat gewend. Dan is makkelijk om discipline op te brengen. Maar eigenlijk is discipline niets anders dan een gewoonte.

Luiheid

Hoe vaak verwijten we ons niet dat we lui zijn. We kraken ons af. We stampen ons de grond in en worden boos en teleurgesteld. Helaas verwarren we luiheid vaak met moeheid. Wanneer je uitgeput bent, kun je onmogelijk de moed opbrengen om aan je doelen te werken. Werk dus eerst aan je energie.

De SMART-methode helpt je om concrete en realistische doelen te stellen. Hoe werkt dat?

zelfcompassie oefeningen
 

Reken af met zelfkritiek en word vriendelijker voor jezelf.

 

De SMART-methode

 

De SMART-methode helpt je om concrete en realistische doelen te stellen. Hoe werkt dat?

S = specifiek

Maak je doel concreet. Stel dat je van je doel een foto zou kunnen maken, wat zou je daarop zien? Hoe zou je het omschrijven voor iemand die blind is zodat die daar ook een beeld van heeft.

Voorbeeld:

Ik wil 10 kilo afvallen. Op de foto zie ik mezelf. Ik weeg 60 kg en ik draag een spijkerbroek die ik op mijn middelbare school droeg.

Als je in je doel getallen kunt verwerken, maak je het heel concreet. Verder is het belangrijk om hier aan te geven wat je wilt en niet wat je niet wilt, bijv. ik wil niet snoepen. Ons bewustzijn kent het woord ‘niet’ niet en dan blijf je anders de hele tijd aan het snoepen denken.

M = meetbaar

Als je doel meetbaar is, zie je de resultaten en je kunt de voortuitgang bijhouden. In het geval van ons doel: 10 kg afvallen, kun je bijhouden hoeveel je per week afvalt om de vooruitgang te monitoren.

A = acceptabel

Het doel dat je wilt bereiken, mag geen negatieve consequenties hebben. Is dit doel dus goed voor jou, mensen die belangrijk voor je zijn en het grote geheel? Stel dat je 10 kg wilt afvallen en je partner houdt juist van die extra kilootjes van je. Wat betekent dat voor jullie relatie?

R = realistisch

Een belangrijke voorwaarden voor het bereiken van je doelen is dat ze realistisch zijn. Als je president van Amerika wilt worden en je bent geen burger van de VS dan zal het je niet lukken. Realistische doelen behoeden je voor teleurstelling en tijd-, geld- en energieverspilling.

T = tijdgebonden

Wat is je deadline? Wanneer wil je je doel bereikt hebben? Wees hier ook realistisch. Geef jezelf twee keer zo veel tijd als je zou willen. Er komt altijd iets tussen wat je planning verstoort. Over het algemeen zijn we te optimistisch over wat we kunnen bereiken binnen een bepaalde tijd, dus hou daar rekening mee.

Doelen plannen

Wanneer je een concreet doel hebt en motivatie die je ’s ochtends uit bed tilt, heb je nu nog een goede planning nodig. Deze planning helpt je je doelen te bereiken. Hoe je hem maakt, lees je in mijn volgende artikel.

zelfcompassie oefeningen
 

Beheers je moeilijke emoties voordat ze jou beheersen.

Download EHBO bij moeilijke emoties en word stress de baas.

 

Wat verder?

Wil je ook uiteindelijk je doelen bereiken en niet telkens ontmoedigd raken en zich schuldig voelen? Meld je dan aan voor een kortdurende psychosociale therapie of coaching persoonlijke ontwikkeling en krijg uiteindelijk grip op je leven. 

Je hoeft niet meteen te beslissen. Neem contact met mij op en maak eerst een afsprak voor een kosteloos intakegesprek.

Maak een afspraak

Neem contact met mij op en maak een afspraak voor een verkenningsgesprek. Het telefonische intake van 20 minuten is vrijblijvend en kosteloos. De meeste zorgverzekeraars vergoeden psychosociale therapie vanuit de aanvullende zorgverzekering.

Bel 06-20 59 20 11 of mail naar info@dpssimply.nl 

Ik ben Dagmara Peters – psychosociaal therapeut voor stress, overspannenheid, burn-out, relatie- en communicatieproblemen, coach persoonlijke ontwikkeling en persoonlijk leiderschap en trainer communicatie, gesprekstechnieken en beïnvloeding.

Ik help drukke mensen die meer voor anderen zorgen dan voor zichzelf.

Ik geloof dat je niet altijd invloed hebt op wat er om je heen gebeurt maar je hebt wel altijd invloed hoe je erop reageert. Ik kan je helpen om regisseur te worden van je leven in plaats van alleen een rol in andermans leven te spelen.

Neem dus contact met mij op en zet de eerste stap naar meer grip op je leven.

Ik ben erkend registertherapeut en therapie bij mij wordt vergoed door zorgverzekeraars uit de aanvullende verzekering, je hebt geen verwijsbrief nodig van je huisarts en je eigen risico blijft intact.

Lees ook:

DPS Simply

Raphaëlstraat 1

7031 BA Wehl

info@dpssimply.nl

0314-325546

06-20592011

KvK 09170601

btw-id NL002438685B98

tools voor meer grip op je leven

5 gratis tools voor meer grip op je leven

MELD JE AAN!

Privacy Policy

Kijk nog even in je mail- of spambox om je aanmelding te bevestigen!