Zich verzetten tegen moeilijke emoties

Veel mensen willen geen moeilijke emoties voelen. Wanneer ze boosheid, angst of verdriet voelen, verzetten ze zich daartegen.

Het hebben van moeilijke emoties is niet per se negatief. We lijden pas wanneer we ons tegen de pijn verzetten. Op het moment wanneer we vechten tegen moeilijke emoties, worden de emoties destructief.

Het hebben van emoties is deel van mens zijn. Dat betekent dat emoties pas problematisch worden wanneer je je tegen ze verzet. 

Het is menselijk om je te verzetten tegen moeilijke emoties. Het is oké. Het is menselijk maar niet productief. Als je wilt leren omgaan met moeilijke emoties, is het belangrijk om niet weg te lopen van de pijn maar om hem te verwelkomen.

Pijn verwelkomen doe je door je medelevende reactie naar jezelf te trainen. Deze reactie heb je nodig wanneer je het moeilijk hebt. Op deze manier train je je zorgsysteem.

Oefening 1 – omgaan met moeilijke emoties

  1. Benoem de emotie die je voelt.
  2. Vind de locatie van de emotie in het lichaam.
  3. Zeg tegen jezelf: Verzacht! Kalmeer! Sta toe!

Voorbeeld:

Ik voel spanning (1) in mijn buik (2). Verzacht, kalmeer, sta toe (3).

Benoem de emotie

Wanneer je de emotie benoemt, kun je die temmen.

Uit onderzoek blijkt dat het benoemen van emoties ons brein kalmeert. Amygdala (de alarmbel voor gevaarsysteem) wordt dan minder actief. Prefrontale cortex (het moderne deel van ons brein) kan de activiteit van amygdala dempen.

Het is makkelijker om emoties te verdragen wanneer we contact maken met ons lichaam dan wanneer we in ons hoofd vat proberen te krijgen op de emoties. Emoties zijn uiteindelijk lichamelijke reacties.

zelfcompassie oefeningen

 

Reken af met zelfkritiek en word vriendelijker voor jezelf.

 

Verzacht, kalmeer, sta toe

Verzachten

De intentie hierbij is om je spieren te verzachten. Daarom zeg je tegen jezelf: verzacht.

Kalmeren

Je wilt jezelf tot rust brengen. Je kunt in contact komen met je lichaam door bijvoorbeeld je hand op het hart te leggen en je te focussen op je ademhaling. Gebruik vriendelijke woorden tegen jezelf, bijvoorbeeld ‘kalmeer’ of ‘moge ik rustig zijn’.

Toestaan

Door je emoties toe te staan, verzet je je daar niet tegen. Je geeft deze emoties ruimte. Ze mogen er zijn. Het idee hier is om los te laten en te stoppen met vechten. Zeg tegen jezelf bijvoorbeeld ‘sta toe’ of ‘ook dit mag er zijn.’

Zelfcompassie in het dagelijks leven

Wanneer je zeflcompassie in het dagelijks leven toepast, vul je je eigen behoeften in. Je zorgt voor jezelf op momenten wanneer je onder druk staat.

    Oefening 2 – compassievolle aanraking

    De aanraking activeert het zorgsysteem en de afgifte van oxytocine (knuffelhormoon). Dit hormoon maakt je rustig en zorgt voor een veilig en geborgen gevoel. Jouw lichaam maakt geen onderscheid tussen de aanraking van aan ander en wanneer jij jezelf aanraakt. De aanraking houdt bijvoorbeeld in:

    • Handen op je hart
    • Je armen vasthouden en drukken
    • Je gezicht aanraken
    • Over je haren strelen
    • Je handen op de buik leggen

    Oefening 3 – zelfcompassie pauze

    Druk tijdens een moeilijk moment op een pauzeknop. Sta stil bij wat je voelt en wees lief voor jezelf. Zeg bijvoorbeeld:

    Dit is moeilijk voor me maar ik ben niet alleen. Wat heb ik op dit moment nodig?

    Moeilijke emoties

    Moeilijke emoties horen bij het leven. Je wordt niet gelukkiger of rustiger wanneer je daartegen vecht. Van moeilijke emoties kun je nooit winnen door te vechten. Toch kun je ze beheersen door ze toe te laten zodat ze er mogen zijn.

    Emoties zijn niets anders dan lichamelijke reacties. Zoals je niet probeert om je tegen honger of dorst te verzetten, zo heeft het ook geen zin om tegen emoties te vechten. Emoties zijn golven. Ze komen en gaan en het enige wat ze nodig hebben is herkenning en erkenning. Je kunt je emoties geven wat ze nodig hebben door zelfcompassie toe te passen.

    zelfcompassie oefeningen

     

    Beheers je moeilijke emoties voordat ze jou beheersen.

    Download EHBO bij moeilijke emoties en word stress de baas.

     

    Wat verder?

    Wil je stoppen met zelfkritiek en meer vriendelijk worden voor jezelf? Meld je dan aan voor een kortdurende psychosociale therapie of coaching persoonlijke ontwikkeling en krijg uiteindelijk grip op je leven. 

    Je hoeft niet meteen te beslissen. Neem contact met mij op en maak eerst een afsprak voor een kosteloos intakegesprek.

    Maak een afspraak

    Neem contact met mij op en maak een afspraak voor een verkenningsgesprek. Het telefonische intake van 20 minuten is vrijblijvend en kosteloos. De meeste zorgverzekeraars vergoeden psychosociale therapie vanuit de aanvullende zorgverzekering.

    Bel 06-20 59 20 11 of mail naar info@dpssimply.nl 

    5/5
    Dagmara is such a unique therapist and coach! Her warm personality, knowledge and experience make you open up and give you the opportunity to take both your professional and private life to the next level. Definitely worth a try!
    5/5
    Ik heb workshop communicatie – gesprekstechnieken gevolgd. Ik vond dit een fijne workshop. Er was voldoende ruimte voor eigen inbreng en de theorie was goed uitgelegd. De sfeer was ook fijn – ontspannen en veilig. Ik heb geleerd hoe je in het belang van een ander kunt handelen en niet zo zeer met jezelf bezig zijn. Ik kijk uit naar de vervolgworkshop want het was leerzaam en ik gebruik het in de praktijk.
    5/2
    Het leven bestaat uit communicatie en beter communiceren is een belangrijk doel. Ik ben me nu meer bewust hoe ik moet spiegelen, vragen stellen en aandacht geven om een echte relatie op te bouwen. Aan deze workshop heb ik een toolbox overgehouden om mee te oefenen, mooie ervaringen en nieuwe contacten met mensen die ook openstaan voor verandering en verbetering. De workshop was top met de voorbeelden uit de praktijk.
    5/5
    Je bent een motiverend en inspirerend persoon. Heel fijn om naar te kijken en naar te luisteren. Ik vind dat je het heel goed doet. In heel weinig tijd deel je zoveel kostbare informatie mee. Dank je wel dat je zoveel kennis en jouw ervaringen met ons wilde delen.
    5/5
    Heb erg veel aan deze werkshop gehad, erg duidelijk en met veel passie gegeven door een heel prettig persoon! Veel nieuwe inzichten gekregen, en dagelijks toepasbaar privé en zakelijk. Wil je jezelf ontwikkelen, dan zeker een aanrader.
    5/5
    Erg prettige sfeer en zeer vakkundig. Ga vooral zo door Dagmara! Bedankt voor al je hulp!
    5/5
    Prettige gesprekken waar ik nieuwe inzichten heb gekregen.
    5/5
    Heel toegankelijk, de 'kijker'/'cursist' identificeert zich heel gemakkelijk met je. Ik wil je heel hartelijk bedanken voor alle inzichten, tips &trucs, tools. En last but not least, voor de positieve energie die je aan me over hebt gedragen. Bedankt!
    5/5
    Dagmara, je hebt mij weer geholpen. Dank je wel voor nieuwe inzichten. Niet alleen ik merkte dat er iets aan mij was veranderd maar ook mensen om me heen is dat opgevallen.
    5/5
    Gesprekken met Dagmara zijn aan te raden, zij helpt de juiste keuzes te maken door je te begeleiden en te leren hoe je met jezelf om kan gaan. Een aanrader!

    Ik ben Dagmara Peters – psychosociaal therapeut voor stress, overspannenheid, burn-out, relatie- en communicatieproblemen, coach persoonlijke ontwikkeling en persoonlijk leiderschap en trainer communicatie, gesprekstechnieken en beïnvloeding.

    Ik help jongvolwassenen met een druk hoofd en rusteloze 40-tigers met een drukke baan en een druk gezinsleven.

    Ik geloof dat je niet altijd invloed hebt op wat er om je heen gebeurt maar je hebt wel altijd invloed hoe je erop reageert. Ik kan je helpen om regisseur te worden van je leven in plaats van alleen een rol in andermans leven te spelen.

    Neem dus contact met mij op en zet de eerste stap naar meer grip op je leven.

    Ik ben erkend registertherapeut en therapie bij mij wordt vergoed door zorgverzekeraars uit de aanvullende verzekering, je hebt geen verwijsbrief nodig van je huisarts en je eigen risico blijft intact.

    Lees ook:

    Hoe zelfkritiek tot stress leidt en zelfcompassie tot verbondenheid

    Hoe zelfkritiek tot stress leidt en zelfcompassie tot verbondenheid

    Wat is zelfkritiek? Zelfkritiek is het gevecht met jezelf. Het is een automatische reactie op tegenslagen. Waarom zijn we zo gehecht aan zelfkritiek? We geloven dat zelfkritiek nodig is om onszelf te motiveren. Zelfkritiek geeft ons het idee dat we controle hebben...

    5 afweermechanismen die je lot bepalen en je relaties beïnvloeden

    5 afweermechanismen die je lot bepalen en je relaties beïnvloeden

    Wat zijn afweermechanismen? Afweermechanismen zijn trucjes van je geest. Met deze trucjes probeert je geest je te beschermen tegen pijnlijke emoties en je onvervulde behoeften te vervullen. Afweermechanismen zijn in je kinderjaren ontwikkeld om je te beschermen tegen...

    DPS Simply
    Raphaëlstraat 1
    7031 BA Wehl
    info@dpssimply.nl

    0314-325546
    06-20592011

    KvK 09170601
    btw-id NL002438685B98

    5/5
    Dagmara is such a unique therapist and coach! Her warm personality, knowledge and experience make you open up and give you the opportunity to take both your professional and private life to the next level. Definitely worth a try!
    5/5
    Ik heb workshop communicatie – gesprekstechnieken gevolgd. Ik vond dit een fijne workshop. Er was voldoende ruimte voor eigen inbreng en de theorie was goed uitgelegd. De sfeer was ook fijn – ontspannen en veilig. Ik heb geleerd hoe je in het belang van een ander kunt handelen en niet zo zeer met jezelf bezig zijn. Ik kijk uit naar de vervolgworkshop want het was leerzaam en ik gebruik het in de praktijk.
    5/2
    Het leven bestaat uit communicatie en beter communiceren is een belangrijk doel. Ik ben me nu meer bewust hoe ik moet spiegelen, vragen stellen en aandacht geven om een echte relatie op te bouwen. Aan deze workshop heb ik een toolbox overgehouden om mee te oefenen, mooie ervaringen en nieuwe contacten met mensen die ook openstaan voor verandering en verbetering. De workshop was top met de voorbeelden uit de praktijk.
    5/5
    Je bent een motiverend en inspirerend persoon. Heel fijn om naar te kijken en naar te luisteren. Ik vind dat je het heel goed doet. In heel weinig tijd deel je zoveel kostbare informatie mee. Dank je wel dat je zoveel kennis en jouw ervaringen met ons wilde delen.
    5/5
    Heb erg veel aan deze werkshop gehad, erg duidelijk en met veel passie gegeven door een heel prettig persoon! Veel nieuwe inzichten gekregen, en dagelijks toepasbaar privé en zakelijk. Wil je jezelf ontwikkelen, dan zeker een aanrader.
    5/5
    Erg prettige sfeer en zeer vakkundig. Ga vooral zo door Dagmara! Bedankt voor al je hulp!
    5/5
    Prettige gesprekken waar ik nieuwe inzichten heb gekregen.
    5/5
    Heel toegankelijk, de 'kijker'/'cursist' identificeert zich heel gemakkelijk met je. Ik wil je heel hartelijk bedanken voor alle inzichten, tips &trucs, tools. En last but not least, voor de positieve energie die je aan me over hebt gedragen. Bedankt!
    5/5
    Dagmara, je hebt mij weer geholpen. Dank je wel voor nieuwe inzichten. Niet alleen ik merkte dat er iets aan mij was veranderd maar ook mensen om me heen is dat opgevallen.
    5/5
    Gesprekken met Dagmara zijn aan te raden, zij helpt de juiste keuzes te maken door je te begeleiden en te leren hoe je met jezelf om kan gaan. Een aanrader!
    DPS Simply

    Krijg grip op je leven met de gratis tools!

    Je bent hier omdat je op zoek bent naar antwoorden en ik heb geen kant-en-klare antwoorden voor je maar wel vragen die je helpen om de juiste antwoorden te vinden. 

    Privacy Policy

    Kijk nog even in je mail- of spambox om je aanmelding te bevestigen!