Vertrouwen & de eerste indruk

Vertrouwen is de basis. Wanneer we iemand voor het eerst ontmoeten, stellen we ons onbewust twee vragen:

  1. Kan ik de ander vertrouwen?
  2. Voel ik respect voor deze persoon?

Afhankelijk van onze antwoorden beslissen we of we iemand hartelijk of competent vinden.

Ben je hartelijk of competent?

Wanneer we iemand hartelijk maar niet competent vinden, dan bestempelen we hem als een hartelijke dwaas. Iemand die competent maar niet hartelijk is, zien we als een competente hufter. Iemand die we zowel niet hartelijk als niet competent vinden, noemen we een dwaze hufter en iemand die zowel hartelijk als competent is – een hartelijke held.

Hartelijke dwaas = hartelijk maar niet competent

Competente hufter = niet hartelijk maar competent

Dwaze hufter = niet hartelijk en niet competent

Hartelijke held = hartelijk en competent

Hartelijk + competent = betrouwbaar

Wanneer we iemand hartelijk vinden, dan vinden we hem ook betrouwbaar en we schenken hem ons vertrouwen. Wanneer we iemand competent vinden dan respecteren we hem. Hartelijke held is dus iemand die goede contacten heeft met mensen en dingen snel voor elkaar krijgt. 

Wil je waardevolle relaties opbouwen en meer in een kortere tijd bereiken dan is hartelijk en competent zijn een must.

Hartelijk zijn is belangrijker

Als we moeten kiezen tussen hartelijkheid en competentie dan kiezen we eerder voor hartelijkheid. Hartelijkheid betekent dat iemand vriendelijk en betrouwbaar is. Dat komt omdat vanuit evolutionair perspectief vertrouwen belangrijker is. Om te kunnen overleven moet je elkaar kunnen vertrouwen.

Gebrek aan vertrouwen = gevaar

Vertrouwen we iemand niet dan blijven we liever op afstand omdat hij gevaarlijk kan zijn, vooral als hij ook competent is. Competentie vinden we pas belangrijk nadat we een oordeel hebben geveld over iemands betrouwbaarheid. Betrouwbaarheid staat altijd voorop.

    Hartelijkheid is kracht

    Vraag je echter mensen hoe ze liever willen overkomen: betrouwbaar of competent dan antwoorden de meesten: competent. Competentie kun je laten zien op je cv en via je diploma’s en het geeft je kracht. Betrouwbaarheid zie je pas in actie. Competentie is trouwens ook iets wat ten goede komt van ons en betrouwbaarheid ten goede van een ander. 

    We willen dus graag dat een ander hartelijk en betrouwbaar is maar onszelf zien we liever als competent en krachtig.

    Betrouwbare en competente leiders

    Onderzoek onder leidinggevenden wees uit dat < 25% wordt gezien als vriendelijk en > 75% als effectieve leiders. Een ander onderzoek wees uit dat het voornaamste kenmerk van een falende leidinggevende is een ongevoelige, onbeleefde en commanderende stijl. Dit is het tegenovergestelde van hartelijkheid en betrouwbaarheid.

    Het voornaamste kenmerk van een falende leidinggevende is een ongevoelige, onbeleefde en commanderende stijl. 

    Vertrouwen en beïnvloeding

    Vertrouwen is juist de basis van invloed en beïnvloeding. Als je iemand wilt beïnvloeden die jou niet vertrouwt, dan zul je niet ver komen. Het zal zelfs averechts werken. Degene die je probeert te beïnvloeden zal je wantrouwen en je zult als manipulatief overkomen.

    Vertrouwen is kracht

    Iemand die hartelijk, aardig en betrouwbaar is en tegelijkertijd competent en krachtig oogt bewondering. Alleen wanneer iemand jou vertrouwt, is jouw kracht niet meer een bedreiging maar een geschenk. 

    Alleen wanneer iemand jou vertrouwt, is jouw kracht niet meer een bedreiging maar een geschenk.

    Hoe zorg je ervoor dat iemand jou vertrouwt?

    Er is veel kwetsbaarheid voor nodig om open te durven zijn over gebrek aan vertrouwen binnen een relatie. Het is echter altijd beter om een ander met jouw bevindingen te confronteren dan doen alsof er niets aan de hand is. Met een goed gesprek kun je jezelf en een ander veel frustratie besparen. Wees open over wat jij voelt en nodig hebt. Tips hoe je dat kunt doen, vind je in het artikel Communicatie verbeteren met Geweldloze Communicatie.

    Op basis van dit schema kun je op een respectvolle manier aangeven, hoe jij de situatie ziet en hoe het voor jou is om die te ervaren. Samen kun je ook een lijst maken met praktische zaken die iedereen kan doen om meer vertrouwen te creëren.

    Lees ook Leer effectief communiceren dankzij slechts 1 gesprekstechniek en  Goede vragen voor een goed gesprek.

    Meld je ook aan voor tips&tools om meer communicatietips te krijgen.

    Vragen?

    Ik ben dol op vragen, dus stel ze gerust als reactie op dit artikel. Wil je leren hoe je een betere relatie kunt opbouwen met anderen zodat ze jou vertrouwen en bereid zijn meer voor jou te doen? Meld je aan voor een korte psychosociale therapie om jouw belemmerende patronen te doorbreken, coaching persoonlijke ontwikkeling of training communicatie?

    Maak een afspraak voor een intakegesprek. Bel 06-20592011 of mail naar info@dpssimply

    Maak een afspraak

    Neem contact met mij op en maak een afspraak voor een vrijblijvend intakegesprek. Het intakegesprek duurt 60 minuten en kost € 95,00. De meeste zorgverzekeraars vergoeden het vanuit de aanvullende zorgverzekering.

    Bel 06-20 59 20 11 of mail naar info@dpssimply.nl 

    Ik ben Dagmara Peters – psychosociaal therapeut, coach persoonlijke ontwikkeling en trainer communicatie. Ik help hardwerkende professionals met emotionele problemen, zoals stress, onzekerheid en burn-out om weer grip te krijgen op hun leven. Want als je geen grip hebt op je leven, dan leef je niet, dan word je geleefd.

    Ik geloof dat je niet altijd invloed hebt op wat er om je heen gebeurt maar je hebt wel altijd invloed hoe je erop reageert. Ik kan je helpen om regisseur te worden van je leven in plaats van alleen een rol in andermans leven te spelen.

    Neem dus contact met mij op en zet de eerste stap naar meer grip op je leven. 

    Maak een afspraak voor een intakegesprek.

    Ik ben erkend registertherapeut en therapie bij mij wordt vergoed door zorgverzekeraars uit de aanvullende verzekering, je hebt geen verwijsbrief nodig van je huisarts en je eigen risico blijft intact.

    DPS Simply
    Raphaëlstraat 1
    7031 BA Wehl

    info@dpssimply.nl

    0314-325546
    06-20592011

    KvK 09170601
    btw-id NL002438685B98 

    [good-reviews cycle=”fader” ]